Hem » Spel » Goo är klibbigt…

Goo är klibbigt…


Jag spelar spel alldeles för sällan – en gång i halvåret sådär. Sitter så mycket med datorer ändå, så annat går före än just spelandet. Nu hade jag besök, vi kände för en soft lördagkväll: Äh, vi spelar något. Ok, kollade upp vad som hänt på spelfronten sedan sist, och vi fastnade för att prova ”World of Goo”. Ett egenartat indieutvecklat pusselspel som fått mycket uppmärksamhet, och blivit höjt till skyarna. Right, några knapptryckningar så var det i min ägo – man köper det direkt av tillverkaren.

Om jag/vi gillade det?
Från första banan är vi fast. Den bisarra sköna stilen, de kreativa banorna, den Danny Elfman inspirerade musiken, den sjuka humorn, den Lemmings/Tetris liknande ”bara en gång till känslan”, den Tim Burton/Cartoon inspirerade grafiken– dessutom imponeras jag av hur man verkligen lyckas implementera fysikmotorn/algoritmerna i spelet.. känslan av ”goo” är total
Spelet är kreativitet, konst och ren glädje. Det märks att skaparen/na haft roligt under utveckling.

”Before long, you’re actually building your way out of a creature’s stomach. First you’ve got to make a raft on the sea of his digestive juices, obviously … ingenious and heart-warming.”
PC Gamer

”A game so utterly charming, so pregnant with charisma, and so simple in concept, that it belongs in another era.”
Eurogamer

Jag tycker att du ska testa demon, övertygad om att du gillar det. ( En självklarhet är att du uppmuntrar speltillverkaren (20 usd) och inte laddar ner det från någon webbplats )
Jag låter som en PR-maskin för ”World of goo” nu, men det är inte alls så. Jag råkar bara gillar när kreativitet, konst och teknisk kompetens smälter samman.

Andra ++:
Spelet laddas ner vid köp, enkel o behändig affärsmodell.
Spelet innehåller inget DRM-skräp (kopieringsskydd som ibland kan betraktas som malware – ska skriva en post det snart.) -, inga regionsskydd.
Spelet finns till PC, Mac ,Linux (snart),Wii
Man blir glad av det 🙂

Kommentera

