Hem » miljöpartiet » Ut ur garderoben

Ut ur garderoben


Jag gick med i ett parti.. passiv än så länge. Även om bloggen (eller jag med för den delen) inte direkt är politiskt inriktade, så är det inte mer än rätt att jag berättar det.
Något måste ju göras för att påverka och det enda medlet verkar ju idag vara ett engagemang i någon av partierna. Det hjälper inte att sitta på sin kammare och skriva e-post endast. Vilket blev det då? Demokrati, miljö, bildning (och IT-politik som innefattar allt det nämnda såklart) är områden jag anser viktiga.

3 alternativ fanns närmast: FP, MP samt PP. FP går tyvärr bort av en enkel principsak – jag väljer inte ett alliansparti efter FRA och nu IPRED-diskussioner – det går inte. De interna diskussionerna där får de inarbetade individer som redan gör det fortsätta driva, så får vi se vari det hela slutar. PP – Har delvis mitt stöd men jag lägger mitt val på ett flerfrågeparti. And the winner is!… just det. MP! Jag skaffar inte storkofta för det – möjligtvis någonting mer om grön IT :).

4 thoughts on “Ut ur garderoben

  1. Grattis att du hittat ett parti! Jag har inte hittat ngt nytt, det gamla (fp) har ju svikit sina ideal, även om det finns några som i olika avseenden fortfarande försöker hålla upp den socialliberala fanan. I likhet med dig har jag sympatier för mkt av vad PP tycker, med det är i för få frågor. Måste erkänna att mp i någon mån börjar kännas tänkbart. För 20 år sen var det helt otänkbart. Men samtidigt känns det för mig som att de är för flummiga i många frågor. Men visst, i någon mån är de sveriges gröna och till ”hälften” socialliberala parti. Om de kunde lösgöra sig från sossarna bara… nu har de ju knutit sig närmare s, tyvärr. Ack, ja.

  2. Japp, vi får se vad som händer. FP av modell Ohlin, Lindblad, eller av den sort du brukar skriva om – där skulle jag nog inte tveka. MP,Visst finns det lite flum – men i de demokratifrågor som är viktiga för mig har de haft samma kompass hittills – vilket är viktigt för mig. Många partier skulle behöva ta sig en ideologifunderare, en uppstädning samt ställa riktningskompassen.Å andra sidan brukar min far säga:”Ja du, vi sade samma sak för 40 år sedan också.”

  3. Din far har rätt Josef. Demokrati är färskvara. Vi har att kämpa för den varje dag. Att vi hamnat där vi är beror faktiskt på att vi haft en bra period i Sverige. Fredrik Reinfeldt drog av det slutsatsen att man måste göra stora förändringar eftersom han ville väcka "Det sovande folket" som jag tror var titeln på hans lilla ultrablåa bok…Vi har haft det bra och litat på våra politiker… Under tiden har har politikerna inte blivit illvilliga, det tror jag inte, men de har lullats in i en tro att tjänstemännen jobbar så himla bra.Aktiebolag drivs av sin VD, men det är styrelsen som ska staka ut kurs – och slå VD på fingrarna när han gör fel.Lite samma förhållande råder väl här i politiken. I kommunal förvaltning kör verkligen tjänstemännen sitt race, politikerna skriver bara under färdiga arbetsutskottspappet och tjänstemannaförslag. På sitt sätt har vi byggt upp för bra och självgående institutioner, som får en egen vilja och agenda… Läs gärna vad forskarsamhället idag säger om vad alla egentligen vetat, men nu har man i klartext äntligen en forskarrapport på det. Det handlar om Försvaret. Att de inte levererar försvar – utan karriärsmöjligheter till sina alldeles för många anställa officerare.http://www.kunskapsabonnemanget.se/Joomla_1/index.php?option=com_content&task=view&id=96&Itemid=104* * *FRA är ytterligare en sådan liten märklig institution…

  4. Det är galet när en politiker ska lägga tilliten helt till tjänstemän. Fast ingen begär heller att en politiker ska kunna allt så att säga. Som Farmor Gun nämnde någonstans efterlyser jag ordentliga rapporter innan en lag klubbas. Inte bara ur SYFTET som ibland verkar vara fallet. Konsekvenser, konsekvenser.Dessutom måste väl definitioner utredas, och anges. Man får inte vara så förbannat luddig..

Kommentera

