Hem » Samhälle » Proletär, sitt tyst och leverera.

Proletär, sitt tyst och leverera.


Skatteverkets generaldirektör Mats Sjöstrand vill sätta på pränt att de anställda bör anmäla om en kollega surfar på fel internetsajter och exempelvis betalar en räkning på jobbet.

Jag förväntar mig nu att anställda på skatteverket nu visar gott exempel på den tankegången. De bör inte heller fortsättningsvis prata om annat än jobb när de kommunicerar med varandra. Fikaraster ska de inte syssla med, dricker någon kaffe annat än vid datorn ska det skrivas upp. Faktum är att de anställda inte heller bör gå på toaletten, de kan de sköta hemma i god tid innan arbetspasset börjar.

Det ligger något i Mats Sjöstrand uttalande som får mig att rysa. Att hålla koll på kollegans surfande. Alla människor vet väl att kreativitet, engagemang och delaktighet inte skapas genom att tvinga folk – utan genom att uppmuntra folk och lita på dem. Eller, jag kan i alla fall lova att en nöjd medarbetare som ibland tar små pauser, eller reflekterar med en kollega, eller samlar tankarna gör ett många, många gånger bättre jobb än någon som jobbar stenhårt utan paus, under koll.
Precis som vi pratar om att fikaraster är naturligt (där man även pratar om annat än jobb), så är det faktiskt helt naturligt att ta en snabb sidoblick på exempelvis DN medan hjärnan vilar reflekterar över arbetsuppgifter några mikrosekunder. Att inte se det är faktiskt otroligt naivt. Jag antar att Mats Sjödin inte uppmanar hemarbete heller…
Jag skulle med ett sådant uttalande faktiskt tappa all tillit till min chef.

Brittisk studie om det faktiskt kan vara kreativt med surfning på jobbet.

PS
och alla fattar väl att jag inte menar eventuellt missbruk av nätsurfande och msn – det är en annan sak. Som alltid – balans..

One thought on “Proletär, sitt tyst och leverera.

  1. jag ringde upp skatteverket nyligen på halvskoj o halvt på allvar:) jätteskoj… frågade om marknadschefen fanns där, men det fanns ingen, de har ingen som sköter den yttre kommunikationen. Senare när jag får prata med en inköpschefen så säger hon att ”Skatteverket vill inte vara personliga och snälla, de ska vara hotfulla och skrämmas” Likadant berättade hon att personerna som jobbade inte ska vara personliga. Undrar om det är en allmän policy eller bara hon? Fick mig att må lite smått illa iaf /Johan

Kommentera

