Hem » Spel » Demokrati på låtsas

Demokrati på låtsas


Jaja, går det inte på riktigt så får du väl skapa lite virtuell demokrati istället. I det här spelet eller dess uppföljare kanske – Democracy (2) är ett strategispel, där man kan välja ett antal länder, för att sedan styra dom under så många valperioder man kan innan det går åt pipan. Det finns mängder och åter mängder roliga inställningar att testa.
Själv provade jag att göra Sverige till allt ifrån ett hippesamhälle till ett uberrepressivt samhälle.
Vad man snabbt fått lära sig är att (i spelet) så handlar det om kompromisser och åter kompromisser för att hålla sina väljare (rätt så) nöjda. I det uberrepressiva samhället kastade liberalerna ägg på mig, emedan patrioterna hyllade mig. I det ultimata vänstersamhället blev min politiker skjuten av en missnöjd högerflank osv.
(Det var nästan roligare att bygga absurda samhällsstrukturer … hmm – undrar vad Ask och Bodström har på sina jobbdatorer:)

Spelutvecklarna verkar ha fattat att sådant skräp som IPRED1 inte behövs –
Du köper det från deras hemsida, och det är inget DRM på det. (Jag har inte provat det i WINE).

Kommentera

