Hem » Samhälle » Att leva på 0

Att leva på 0


Häromnatten var jag på väg hem efter en (mycket) sen utekväll, iskallt ute naturligtvis. På väg till tunnelbanan mötte jag en uteliggare som blev påtvingad en iskall coca-cola av en ung tjej. Tjejen hade förmodligen bara goda intentioner men…. chansen för att den där mannen behövde en iskall coca-cola klockan 4 på morgonen i kylan var rimligtvis ganska liten. Jag var inte helt nykter, men satte mig ner och började prata med mannen, som var i 60-års åldern. Ärrad, sliten, men med klar blick. Han hade fascinerande historier att berätta. Fanns det verkligen inte ett härbärge för sådana här nätter, och vad gällde då. Han berättade om de moment 22 som finns – för att få en lägenhet av socialen så gäller 1 års nykterhet -men hur skulle han klara det när han inte såg något liv efter det i samhället heller. Han var ganska ny på gatan, men hade blivit av med jobb och börjat dricka rejält för cirka 2 år sedan.

När vi suttit en stund inträffade det som jag reagerade nästan starkast på. En kille på cirka 24 kommer fram, och säger något i stil med: Hörru, era jävla lodisar, ska ni ha lite stryk bla bla. Sedan säger han till mig: Oh fan, du ser ju inte så sliten ut, sitter du här för att du drogar eller vad? När jag lugnt och sansat ställer mig upp, stirrar på honom tillbaka på nära håll och förklarar att jag precis som honom är på väg hem från krogen så verkar han bli lite.. jag ska inte säga rädd. Men han lugnar sig och går. Jag frågar mannen om det här brukar hända ofta och, han räknar till 4 gånger den här månaden. 4 gånger!!!

Uteliggaren – han sover på gatan, i minusgrader. Och man försöker bråka med honom – Vad är det för känslokalla människor som agerar så. Vari bottnar de ursprungliga problemen? Och hur ska man någonsin kunna komma till rätta med dem, dels själva de hemlösa, och dels attityder mot de som inte har det lika förspänt som dig och mig. Jag har inga svar..

2 thoughts on “Att leva på 0

  1. Intressant men skrämmande inlägg. Den kyla du beskriver tillhör kanske en del av ett nytt Sverige vi börjar skymta, tyvärr. Ett samhälle som accepterar extrema klyftor och skillnader i reellt värde mellan människa och människa, och bara blundar för det. ”Bara inget ont händer min familj.”

  2. Det är ett samhälle man vet finns hela tiden, och ett samhälle det är ytterst lätt att glömma. Each on their own. Eller mer illa – kicka på den som ligger. Varifrån kommer den attityden..

Kommentera

