Hem » Konsumentkraft » Konsumentkraft

Konsumentkraft


Det är intressant hur kunder kunnat utöva konsumentkraft. Det finns massor av exempel på att det i viss mån fungerar. Att köpa ett miljövänligt tvättmedel, eller att köpa det där icke klorblekta pappret.
Att välja det el-bolag som ger den bästa förmånen. Att välja den affär som ger en extra bra service.osv osv.

När nu delar av upphovsrättsindustrin tycks fått frispel på EU-nivå , (IPRED2,läs vad EU’s EDPS säger om Telekompaket t.ex) eller tycks beredda att göra vad som helst (läs vad Stenudd skriver om TPB t.ex), är det då ”hämndlystet enl SVD” att rösta med plånboken? Konstruktiva samtal har skett i massor läs, runt, och det kommer att finnas mängder med förslag på hur man löser problematiken, med bevarad upphovsrätt.Men branschen lyssnar ju inte. De svarar med att istället minska på omfattningen på de bra lösningarna som exempelvis Spotify. Att utöva konsumentkraft är ett av få medel den vanliga medborgaren har att på något sätt påverka.
Nej, visa ditt missnöje du med.

(Jag tycker självklart som det flesta andra människor att det ska finnas upphovsrätt. Det är ett måste, och står med i de mänskliga rättigheterna. Däremot bör den ses över i nuvarande form.
Och tokförslag som IPRED bör läggas på is tills den första utredningen gjort. Och att döma TPB för att de tillhandahåller ett tekniskt verktyg… vilka intressanta rättegångar vi får om det blir prejudikat i framtiden).

Advertisements

One thought on “Konsumentkraft

  1. Karin Pilsäter har ett debattinlägg i NT idag där hon argumenterar till stöd för IPREDhttp://www.norrteljetidning.se/nyheter/debatt/id/6212

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s