Hem » IT-politik » Bravo till de kommuner

Bravo till de kommuner


som vågar ställa lite krav till leverantörer, och kräva ODF stöd av dem..
ODF borde vara en självklarhet i offentlig sektor, både för pengarna man spar, och för standardformatet ODF.

1. Word-användare installerar Suns ODF plugin för att kunna hantera ODF-formatet i office.
2. Stegvis byts Office ut mot gratis Open-office eller likvärdigt. Open Office klarar att läsa samt spara Word-dokument, PDF etc
3. Stegvis emigreras gamla dokument till ODF.
4. Kräv som kommunerna ovan ODF i befintliga system.

KS skriver om det här.

2 thoughts on “Bravo till de kommuner

  1. Det här är något jag ska börja sprida mjukt och sakta. Just nu har jag Open Office i alla mina tre datorer.I två av dem ligger dessutom Ubuntu (hjälp av Olof), men det fungerar ännu bara klanderfritt i en.Jag vill lära mig själv först, innan jag sprider saker.Det handlar om ideologi nu.

  2. . Förutom ren bekvämlighet, så jo visst är det ideologi med.Frihet. o förnuft. Tänk alla skattepengar som rinner ut i sanden just för att man för rädd för att byta, till ett standardiserat format,eller byta ut applikationen word. De pengarna skulle kunna användas till så ofantligt många fler saker i samhället. Eller annan utveckling i offentlig sektor.

Kommentera

