Hem » Certifiering » MCPD EA nummer 7090 lämnar fabriken

MCPD EA nummer 7090 lämnar fabriken


Tog häromdagen min sista Microsoftcertifiering på ett tag. MCPD EA får jag numer lägga till.Nummer 7090 Ja, vad betyder det i praktiken – en självgod titel i bagaget, eller en mycket nyttig sak att ha som visar att jag kan mina .NET prylar?

Sanningen att säga så är nog certifiering en blandning. Så här ser jag på det:
Om man har gedigen erfarenhet och utbildning i bagaget, så kan certifieringar vara ett extra sätt att dels vidga sin kunskapsbas ( man blir tvungen att läsa några områden man missat), dels att få in lite annat tänk i sina processer + att man dokumenterar sin kunskap.
Har man liten erfarenhet samt lite utbildning tror jag inte certifiering är vidare bra. De lär inte ut koncepten kring systemarkitektur, eller programmering på ett bra sätt.
Sedan skulle det ju vara roligt om MSCerten faktiskt iaf berättade att det finns alternativ till produkterna. (Man kan faktiskt köra .NET på Linux, etc).

Är jag numer properitärkodfanatiker och Microsoftevangelist? Nä -NET har sina fördelar och nackdelar – precis som Java etc. jag älskar NET programmering precis som jag föredrar att sitta i Ubuntu. Ibland är den öppna lösningen bättre, ibland den stängda – simple as that. 🙂

(O ja, jag vet att Mono bara klarar .NET 2.0 i Linux än – MS -släpp alla specar för tusan!)

Kommentera

