Hem » Öppet nätverk » Öppnar mitt nätverk

Öppnar mitt nätverk


Jag gillar när det finns fria nätverk, på cafeer, bibliotek och annat. Man kan dra upp laptopen för en snabb e-post koll, kika på lite nyheter , ringa över sip på sin mobil etc.
Därför vill jag bjuda tillbaka – och själv erbjuda en bit av min bandbredd till gäster,vänner och grannar etc. . Självklart är det ju fullt lagligt – annars hade jag såklart inte gjort detta. Det verkar vara en trend i att öppna sitt nätverk, vilket är positivt. Opassande förespråkar att döpa det till Ipredia, vilket jag förmodligen inte kommer att göra – något i still med ”Guest – Open – Free”.
Det vore fantastiskt om det blev en smärre folkrörelse. Inte olikt FON.Se te.x kartan på Ipredia och sätt upp även ditt där.
Det som jag inte gillat har varit det faktum att de öppna nätverken kanske minskar pga IPRED. Jag är för upphovsrätt – men inte för IPRED. Kastreringen av nätet måste få ett slut.
Som Säkerhetsexperten Andre R säger – Häxjakt!!

Ang öppna nätverk.
Du som också vill göra detta, tänk på att:
*Helst separera privat/gäst-nätverk,
eller alternativt ha två olika routrar.
Fråga någon kunnigare om du är osäker på säkerhet för dina egna filer.

Återkommer med en liten guide om hur man kan göra det förstnämnda på ett säkert sätt så fort det hinns. DD-WRT samt dual ssid är en bra start. Ta hjälp av teknisk kunnig.

SVD skriver att barnporrnedladdning kan förekomma om man öppnar sitt nätverk vilket är ren skrämseltaktik. Tror ni att bibliotek (ex. vis kth), cafeer och övrig hade haft öppna tjänster då i flera år om samhället svämmades över av dessa sjuka individer. Naivt….Nä, Läs IT och säkerhetsexperten Schneier istället om det – de flesta människor är relativt normala – inte djupt störda…. . Jag skulle vilja påstå att många använder orden terrorism och barnporr som kraftfulla ord för att försöka bryta ner allt logiskt och kritiskt tänkande hos folk.

Jag kommer ev att logga tidpunkter för uppkopplingar på gästnätverket, och hjälper naturligtvis till om jag får indikationer om att olagligheter mot förmodan skulle ske på mitt nätverk.
Annars – Surfa på!! Och öppna även du ;)..

Facebookgruppen
växer.

3 thoughts on “Öppnar mitt nätverk

  1. Bra inlägg. Om många gör likadant så blir surfning möjlig nästan överallt och dyra uppkopplingar via mobilt bredband kommer att minska. Säkert kommer de bolag som säljer dyr uppkoppling att streta emot så mycket dom kan men jag tror på detta och ska själv se vilka möjligheter jag har att vara en del i denna nya folkrörelse.

Kommentera

