Hem » Datasäkerhet » Säkra upp din dator!

Säkra upp din dator!


För ett tag sedan höll jag undervisning i praktisk datasäkerhet.
I samband med det rafsades det ihop några blandade säkerhetsartiklar. Eftersom jag också ofta får förfrågningar kring datasäkerhet, så har jag nu städat upp lite i dem.
Så, här är ett överblickligt,sammandragande kompendium, för den som vill lära sig om praktisk datasäkerhet. Det innehåller kort om alltifrån brandväggar till krypterad filldelning.
Materialet är hämtat från flera källor, men framför allt EFF samt frapedia(där jag även laddat upp materialet). Påpeka gärna fel, och vad som kan göras bättre eller tydligare till nästa version.
Ladda ner från rutan nedan.

Apropå det, Läste nyligen igenom IVA-rapporterna kring Sverige som IT-nation – bland annat föreslås att IT-säkerhet borde vara ett obligatorium i undervisningen – jag instämmer.

Edit – ny version uppladdad

6 thoughts on “Säkra upp din dator!

  1. @ Anohito.Jag skäms fortftarande, samtidigt inte.jag insisterar på att använda Internet helt öppet. jag gömmer mig i inte i tunnlar. Jag tryckte på någon ”knapp” och vips är vårt nät öppet för alla trådlöst…Vi testade just med att hustrun kom hem och kunde köra direkt eftersom hennes bärbara dator från jobbet helt av sig själv hittade det trådlösa nätverket…. Min enda säkerhet är att jag har mina absolut viktigaste filer, som mina bokanteckningar, vissa affärsbrev, bilder, på en separa hårddisk som inte ens är påslagen.Resten som råkar ligga på våra datorer är inte värt att skydda.Jo, möjligen när hustrun börjar köra jobb hemifrån, för ”elevärenden” osv bör inte simma ut i etern hur som helst, inte heller hennes jobbkorrespondens…. Är jag naiv när jag tycker att säkerhet inte ”behövs” i övrigt?Och jag, jag kör mina bankärenden med sådan där dosa. Jag kan inte förstå annat än att en som vill komma åt mina bankkonton faktiskt bara kan komma åt en enda transaktion jag gör via dosan, eller?* * *PS. Att jag insisterar på att vara helt och fullt nätnaiv är att jag vill att lagstiftaren ska fixa så att vi kan vara det…vi ska kunna skriva allt vi vill på nätet, men samtidigt utan att behöva tänka eller vara kloka, kunna göra bankärenden säkert, samt kunna skicka viss, kanske 0,1% av all information, som min hustrus jobbinformation, helt säkert.I resten ska vi kunna lita på varandra…Bara så… Enkelt.

  2. Jepp, tanken är bra – men verkligheten ser annorlunda ut… Att t.e.x. gå ut utan brandvägg på Internet på en relativt opatchad windowsburk skulle idag förmodligen innebära trista saker ganska fort, även privat.”Resten är inte värt att skydda..”Mjo – Det ju inte så roligt att formatera om burken pga malware, eller hur.. :)Eller att den går som sirap..Eller att du medverkar indirekt till att sprida virus (bara för att du inte bemödade dig att installera ett virusskydd, patcha din windowsburk etc)osvSedan lite allmänt om säkerhet..Hade även en vanlig användare varit lite försiktigare med att klicka på alla exe-filer, uppgraderat sina maskiner och så vidare – helt enkelt haft lite mer säkerhetskunskap- så hade samhället sparat miljoner i både kostnader o mänskligt lidande (som det blir när exempelvis sjukhussystem går ner).Egna exempel på vad dålig datasäkerhet kan leda till har jag flera skräckhistorier på… Orkar du höra på några så ska jag dra dem i ett annat inlägg:)Öppna nätverk är jag stor vän av. Se bara till att separera dem..Att lagstiftaren skulle kunna fixa så att nätet är säkert är inte möjligt. Hackare, malware, scriptkiddies etc .. Ju mer förbjudet desto roligare är utmaningen. Så är det, tyvärr. Oavsett lagstiftningar..

  3. Dina tankar kräver ett annat bättre samhälle Anders.. Många, många människor tycker det är kul att sabba, eller en utmaning att förstöra. På nätet precis som på riktigt..Annars hade jag gladeligen lämnat min husdörr öppen exempelvis – nu gör jag det inte.Hoppa in i lite nätforum kring detta så förstår du än mer vad menar..Och läs den där undersökningen jag länkar till som visar på att ca hälften av alla nätuppkopplade datorer innehåller ”skräp”.Sedan är det ju så att (vi) tekniker varit dåliga på att skapa bra verktyg. Säkerhet ska finnas och inte synas.. men de är ofta svåra att kombinera.Tänk exempelvis på UAC i Windows Vista – skitbra ur säkerhetssynvinkel! Och skitjobbigt samtidigt. Vilket leder till att många stänger av det. Tillbaka på 0..

  4. Jag förstår.Faktiskt har jag brandvägg.Jag har även viruspgm. För jag vill inte ha/få/sprida virus.Jag är också väldigt försiktig med att klicka på filer och kommer mejl jag inte för mitt liv jag inte kan relatera till slänger jag dem oöppnade.Men det ovan har jag inte tänkt på som säkerhetsarbete eller säkerhetsmedvetande. Det är bara ett beteende som växt fram i takt med att jag använder internet.

  5. Tro det eller ej, men det är fortfarande många som inte har koll på det mest grundläggande. Det är väl också det som är saken när man försöker predika säkerhet – Det ska vara naturligt – då fungerar det. Eller som du konstaterar ovan – bli en naturlig del av användandet.Läs gärna igenom pdf:en om du får tid. Jag får lite konstruktiv kritik och tips av en ordmästare – och du får en ökad syn på säkerhet. Win-Win.

  6. Oj, du ser. Tio dar senare kommer jag tillbaka, typ:)Jag har ju märkt den här postningen just för att läsa…Jag ska alltså försöka, men det jag ärligen verkligen försöker hinna är att hitta på lagtextförslag till en ny upphovsrätt. vi får se vad jag hinner helt enkelt!

Kommentera

