Hem » Open Source » Varför GNU/Linux inte är riktigt redo…än

Varför GNU/Linux inte är riktigt redo…än


Allt sedan 199x har jag med ojämna mellanrum gång det kommit en större uppdatering av en GNU/Linux dist installerat och testat den, oftast SUSE. Det brukar sluta i ”Bra att man nu fixat problem X, men synd att problem Y fortfarande krånglar”.
Det senaste åren har det varit Ubuntu, eftersom jag tror på att om någon distrubition ska få större användarstöd som desktopOS, så är det den.

För några versioner sedan hände något, de irriterande bitarna började falla på plats, och både tillhörande programvara och övriga delar började kännas MOGNA. Det fanns ett gäng toppprogram. Det var plötsligt enkelt att få olika hårdvara att fungera. Skrivborden KDE och GNOME började bli riktigt snygga, och användbara. Spel och mycket annat som var bundet till Windows fungerade i WINE.

Det känns som att man nu har lagt den stabila grunden, och nu kan börja med finputsningen. Redan idag skulle jag kunna installera UBUNUTU åt exempelvis min datorillitterata farbror (inte elakt menat:), och lita på att han skulle hantera det enkelt. Speciellt om han redan nu kör applikationer som firefox, open office och songbird på sin windowsburk.

En del av problemen som kvarstår är allt som ens kan liknas inställningar i kommandorad eller inkonsistenta GUI’s måste bort. För den som är tekniker och tom gillar batchkörningar i kommandoraden.. ja visst, men min Farbror ser bara det som är på ytan. Och den måste vara estetisk, lättanvänd och på många sätt bättre för att ha en chans mot exempelvis Windows. Det måste också vara lätt att hantera exempelvis WINE, då man förmodligen vill kunna köra en del windowsspecifika program.

Hittade en en detaljerad lista av vad som anses kvarstå att fixa i GNU/Linux. Jag håller med om hel del av det.
(Kom ihåg, man skulle förmodligen få en lika lång lista om man gjorde detsamma för Windows:)

Misstolka mig inte, Jag kör redan dagligen Ubuntu på min netbook, och på min hemdator, men … någon/några versioner till så kommer inte heller min Farbror att ha någon invändning;)

2 thoughts on “Varför GNU/Linux inte är riktigt redo…än

  1. Håller med dig i det du skriver.Jag testade ubuntu 6.06 som första linux-dist, jag kom då helt å hållet från windows.Som teknisk användare så var det ändå "jobbigt" att komma igång.Google vart min vän i det mesta första veckan.Nu har jag inte kört Ubuntu som miljö utan kör windows xp.Har dock en server som jag kör ubuntu på.Jag vägrar Vista och funderar nu till hösten när det är dax att byta dator om det är tid nog för Linux till 100%.Vi får helt enkelt se.

  2. Jag kör nu bara Ubuntu hemma. Hade lite strul med ljudkortet, men annars är det faktiskt mycket som är extremt bra, och fungerar suveränt efter lite tweaks. Jag kör också en virtuell XP då det hittils är 2 program jag inte fått att fungera i WINE, eller inte hittat ngn bra port eller motsvarighet till under Ubuntu.MEn — det fungerar faktiskt grymt bra.Windows som huvudOS igen tror jag itne att det blir mer igen…

Kommentera

