Hem » Yttrandefrihet » Tor och yttrandefrihet i Iran

Tor och yttrandefrihet i Iran


Jag stödjer yttrandefrihet, och Internet som ett demokratiskt medium. Under senaste årets debatt har jag i diskussioner försvarat rätten att vara anonym, att ha meddelarskydd. Vissa politiker har hävdat att Internet är ett problem, och att man ska censurera, kontrollera, förbjuda anonymitet, bygga ramverk för avlyssning med mera. Istället för att se det som en möjlighet.

Kanske kan situtation i Iran just nu få även fler Svenssons och politiker att fatta
varför det är viktigt att det finns en fri och öppen struktur som medborgare kan nyttja, allra helst i kristider. En struktur där man inte bygger upp ramverk för att enkelt kunna kontrollera och stänga av flödet. Precis som i verkliga livet. En struktur, där man kan vara anonym till viss del. Precis som i verkliga livet.
Observera att jag inte lägger någon värdering i vad som pågår i Iran, annat än yttrandefrihetsaspekterna, och rätten att kommunicera, då övrigt är utanför mitt område.

Men, jag vill poängtera, att vissa politiker har uttalat sig om att Internet,och delning av information bara är en hemsk källa till terrorism, barnporr och knark. Säg det till folket i Iran som sätter SINA LIV på spel genom att surfa, twittra, dela information med mera – och MÅSTE göra det anonymt och skyddat för att inte tystas. För alltid.
.

Ett exempel för dem att kommunicera i Iran kan vara att de skickar sin trafik genom TOR, vilken krypterar och anonymiserar webbtrafiken. Det går också att själv sätta upp en TOR-server för att vidarebefodra trafik om man vill.

IVA(Ingenjörsvetenskapsakademin) föreslår i sin rapport för 2015 att staten med forskningspengar borde stödja TOR.
” Statliga eller kommunala
investeringar i anonymiseringsteknik, användning
av Tor (se tor.eff.org eller andra privacy enhancing
technologies ….. Grundläget i tekniska system ska
garantera eller stödja en hög integritetsnivå, till
exempel att som standard ska ett system garantera
och stödja möjligheter för användaren att
vara anonym.”

Installera TOR på Windows
Sätta upp en TOR-nod som vidarebefodrar trafik

Nästa gång jag hör någon säga något vagt om ”jag har inget att dölja” i någon sådan digital diskussion kommer jag allvarligt överväga att banka bland annat IVA-rapporterna i huvudet på dem – i hårdkopia.

Länkar
Irans leaders fight Internet
SVD,SVD, DN
Expressen, Expressen., Aftonbladet,Newsmill, idg
SVD

EDIT
Samma sak i Kina, IDG, DN

One thought on “Tor och yttrandefrihet i Iran

  1. Ett mycket bra inlägg! Håller helt med dig i detta!Själv har jag ju inget att dölja, men…:PUndrar om du kan spåra mig och banka mig i huvudet?

Kommentera

