Hem » Ubuntu » Handelsbanken och Ubuntu

Handelsbanken och Ubuntu


Här sitter man glad ihågen och ska prova sitt handelsbanken, för de stödjer ju GNU/Linux och specifikt Ubuntu.
Kollar hemsidan. Japp, stämmer.

Följer instruktionerna.
Ah, nexus, deras klient verkar fungera.
Installerar drivrutinen för Ubuntu… *Pang* fel systemarkitektur… endast 32-bitars.
Nej! Det är inte sant, man tillhandahåller bara ett paket för 32-bitar…
Till och med den gamla laptopen från 2005 jag skulle köra detta på har en 64-bits processor.

Snälla Handelsbanken, klargör detta i systemkraven – eller ännu bättre, tillhandahåll ett paket för x64 också. Det kan inte vara så tufft om 32-bitars versionen redan finns. De flesta som installerar Ubuntu idag kör nog en x64 variant.

Jag skrev ett mail och frågade, publicerar svaret här sedan.

EDIT:
Samma problem gäller skandiabanken . och förmodligen alla banker på den här listan.
Jag blir mer är riktig arg. Här omsätter man som bank ofantliga summor, men kan inte anställa några extra utvecklare för ett ge fullgott stöd till MacOS samt Linux.Hur sniket är inte detta av dem.
Jag uppmanar alla som kör ett GNU/Linux OS att skriva till sin bank och kontrollera detta! Och du som kör Mac gör nog klokt att kontrollera att det fungerar för dig med..

One thought on “Handelsbanken och Ubuntu

  1. Konversationslogg med Skandiabanken:Hej Vi har inget bestämt datum för när det ska fungera tillfredsställande. Förhoppningen är att det kommer ske inom kort. Önskar dig en fortsatt bra dag och trevlig helg! Vänliga hälsningarXXXXXSkandiabanken AB—–Ursprungligt meddelande—–> Hej, jag noterar att ni är på väg att byta ut certifikat mot bankid.> Jag har precis testat att försöka få ett bankid av er, men det verkar> vara buggar i stödet hos er. Min miljö är: Os: Ubuntu 9.10 x64,> senaste uppdateringarna> Webläsare: Firefox 3.5.5 Nexusklient: 4.10.2.16 hämtad på er sida. Java:> 1.6.0.15 Trots omstart av Firefox hittar inte säkerhetsprogrammet> (nexus) Säg till om ni behöver en mer detaljerad felrapport. När> planerar ni att släppa en bättre testad klient? Jag har hört flera som> har problem med 64-bits och bankid och kan verifiera detta.>

Kommentera

