Hem » retro » X-Arcade incoming

X-Arcade incoming


Häromdagen fick jag ett jättepaket med ett speltillbehör på posten. Enormt sådant, och lika tungt som det såg ut. Vad innehöll det då, Rockband eller något liknande tillbehör? Nejdå, Det innehöll alla retrointresserades givna köp. En dual arkadsticka med riktiga kontroller för att kunna köra gamla arkadspel ”så som tänkt”. X-Arcade Tankstick

Ett måste om man som mig gillar MAME, och är 70/80-talist som någon gång i tiden stoppat alldeles för mycket pengar i en arkadmaskin.
Fick suget efter att ha sett på dokumentären ”King of Kong” härom veckan.

Dubbla joysticks, en trackball, samt en himla massa knappar. Undrar var jag ska stoppa undan den här när jag har gäster..
Pluggade in den i Ubuntu Lucid som hittade den utan problem. Jag fick testa några olika användargränssnitt till MAME men MAMEPlus fastnade jag för.(MAME är ett program för att kunna köra de flesta arkadspel som funnits genom emulering av deras originalhårdvara)

Nåväl, tillsammans med en kompis drog vi igång 1943, för att sedan köra vidare med klassiker som Commando, Ghost n Goblins, Metal Slug, Gauntlet osv.

S***skoj helt enkelt. Ångrar inte köpet en sekund, utan ser att det kommer att bli flera sådana kvällar. Ska nog köpa till en Spinner att montera för spel som Arkanoid m.m.

Självklart kan man köra vilket lir man vill i andra emulatorer som C-64 etc, ,koppla den till din XBOX 360 och så vidare.

Ska nog härnäst sätta upp en dedikerad mediaemuleringsbox med Puppy Arcade som bas. Puppy Arcade innehåller massor av förkonfiguerade emulatorer förutom just MAME.

PS
Jag beställde från tillverkaren direkt. Gick på någon vecka, och priset blev inte så jättehögt.

Kommentera

