Hem » censur » Lägger inte mina pengar på politisk censur

Lägger inte mina pengar på politisk censur


p { margin-bottom: 0.21cm; }a:link { }

Den senaste veckan har vi blivit bjudna på ett skådespel som överträffar många filmer. Själv tycker jag det stora har varit det faktum att en organisation har blivit globalt censurerad av en mängd aktörer, utan att ha begått lagbrott mot någon lag. Obekväma för några – sannerligen – men inte dömda för lagbrott. Tyvärr visar det hur lätt det är att stänga av något genom politisk vilja. Det visar också vikten av öppna och fria tjänster (inte fri som i gratis), och vikten av alternativ. Vikten av att inte låsa sig till en aktör.
Just nu pratar jag om att Paypal, Mastercard, Visa, och Amazon stängde av wikileaks utan några som helst lagliga skäl. EasyDNS kommer lite lättare undan eftersom var de utsatta för ddos-attacker som hotade hela deras nätverk. Men det kan nästa gång vara vilken annan organisation som helst. Aktörerna kan inte använda några moraliska argument – du kan fortfarande kan beställa skum porr, skänka tilll rasistiska organisationer, köpa nazistböcker och vad annat genom dessa tjänster – Därför går någon slags vaga moralargument helt bort. Det handlar naturligtvis om påtryckningar för att stänga en obekväm organisation. I detta fall har aktörer som Twitter och Facebook agerat mer rationellt och haft kudos. De har inte censurerat.
Men vågar man lita på att de inte gör det nästa gång?
Jag reagerade argt, och stängde mitt paypal, samt amazonkonto och lät dem veta varför. Jag kommer så gott jag kan undvika dessa och välja andra om det finns. Men det får mig också att inse hur begränsade vi är med val. Slopa Visakort – kom igen, vad är alternativen – Finns dom? Tack och lov finns det i alla fall alternativ till Paypal och Amazon. Jag är inte naiv nog att tro att det gör det minsta skillnad i det stora hela, men personligen känns det bättre. Mina shoppingpengar ska inte gå till politiskt drivna censureringar.
Amazon alternativ – här är det bättre: förutom våra svenska adlibris m.m så finns t.ex Barnes & Noble

PS
Jag tycker dock att de ddos attacker som utförts mot de censurerande aktörerna är helt förkastliga.

Kommentera

