Hem » Apple » Apple – tar oss tillbaka till 80-talet.

Apple – tar oss tillbaka till 80-talet.


Jag gillar en del retrodatorprylar, så mycket att jag har några gamla burkar och tidiga 80-tals datorer stående. En sak de gamla burkarna hade gemensamt var att de var totalt inlåsta vad avser operativsystem (OS). Du kunde inte köra Amiga OS på något annat än en Amiga, och det gick inte att köra Atari TOS på något annat än en Amiga. Men med Windows och Linux blev det skillnad. Jag kunde som konsument välja bland de vanligaste hårdvaran och kunde installera vilket OS jag ville på vilken hårdvara (av de vanligaste ) jag ville. Det var och är rätt väg att gå.

Apple tar oss tilbaka till den stängda eran igen, och den unkna dåliga sidan av datoranvändatet från förr bubblar upp. Försök att köpa en annan dator än en Mac och köra Mac os på det – det får du inte (det finns pirathack,, men). Eller kanske du vill köra en virtuell Mac os på din vanliga dator, precis som du kan göra med andra operativsystem. Det får du inte.

Detsamma gäller deras beteende med Appstore:s och t.ex. Itunes. Inlåsningar på flera håll.

Jag gillar att det finns konkurrenter på marknaden, men Apples ställning är för mig helt obegriplig. Och jag tittar med förvåning på den hype som vissa mediaföretag gjort kring iPad. Istället för att titta på läsplattor generellt tittar man på en specifik modell.

För några år sedan var Mac en rebell, en cool uppstickare. Nu känns de inte så coola längre.

Även andra tycker Apple anammat andra aspekter av 80-talet,
IDG – Apple – ett kommersiellt DDR

(Har själv en äldre mac, en iphone och en androidlur. Någon ny Applepryl – nej,Jag föredrar min android och linuxburk tack:)

Edit: Ipad2 släppt då.. DN förstasidenyhet , idg.se.

4 thoughts on “Apple – tar oss tillbaka till 80-talet.

  1. du kan köra win på en mac men inte tvärtom, det är för att Microsoft gör en mjukvara och Apple gör en hårdvara, och en mjukvara till den hårdvaran. jag vet inte riktigt vad du vill få fram för du kan väl inte kräva av Apple att dom skall utforma sin mjukvara så att den går att använda på all hårdvara som tillverkas det vore ju absurt att kräva.Det går att köra Ubuntu och några till Linux distar på Apples hårdvara så igentligen ser jag inte vad du klagar på, men när det gäller iPad och ivadfan som helst så skyr jag skiten.

  2. Jag vill få fram att det suger fett att Mac Os inte får köras på annat än speciell hårdvara från en tillverkare (Apple), medan Windows och Linux får köras på vilken tillverkare hårdvara man vill. Precis så fungerar det ju på gamla 80-tals datorer t.ex.Ingen kräver att Apple ska tillverka drivrutiner för att hårdvara?? I windows och linuxvärlden sköts ju det till stor del av 3:dje parts utvecklare (leverantör, utvecklare osv), så varför skulle inte det fungera för Mac Os- samma förfarande fungerar ju bra för Windows och Linux. Tolka mig rätt – Mac Os är ett ganska schysst Os ur en del avseenden. Men Apples inlåsningar gör mig sjukt irriterad. Så pass att jag inte väljer deras produkter längre

  3. Visst kan man störa sig på att man inte får göra allt som man själv vill, men jag tror att du ska försöka att tänka på det utifrån ett kundperspektiv. På Mac fungerar saker. Du behöver inte veta hur eller varför, men det fungerar. Du köper en komplett produkt på Mac – inte ett OS och hårdvara som med Win/*nix.Tänk dig att du ska ge din 60-åriga mor en dator. Mac ger dig själv en angenämare tillvaro när du vet att det funkar för henne. Jag vet av personlig erfarenhet. Min mor körde Windows sedan 3.1-tiden i alla år med olika versioner, men när hon fick Mac slutade hon störa sig på datorn och fråga mig saker i tid och otid. Vi som är IT-intresserade och jobbar med IT tenderar att prioritera teknikvalet när det är användarupplevelsen som är det som "folk" vill ha.Jag har själv jobbat många år med Microsofttekniker (är MCP mm), men jag kör huvudsakligen Mac hemma numera. Köpte en ny häromdagen. Migrerade över data, program och inställningar från den gamla och det bara fungerade. Den funktionen vågar jag inte ens använda i Windows.Så se istället Mac för vad det är – en helhetsprodukt. Då blir den låst. Gilla eller ogilla det så är det nog ett måste för att få den felfrihet och upplevelse som Apple prioriterar. Man får ibland lämna sin religion bakom sig och tänka på vad som faktiskt är det som användaren vill ha.

  4. "tänka på vad som faktiskt är det som användaren vill ha."Javisst – och användaren , dvs jag i detta fall – tycker Mac Os på många sätt är bra – men önskar att få köra detsamma, precis som de flesta andra datorOS, t.ex. Linux och Windows, på annan hårdvara, eller under virtualisering. Ja, fast min ska inte underskatta att folk också klarar mer än att trycka på startknappen på en dator.Min 60++ åriga Far kör för övrigt Ubuntu;)

Kommentera

