Hem » Jfokus » Jfokus 2011

Jfokus 2011


Förra veckan var jag på Jfokus, en konferens för Java och tillhörande teknologier och språk. Det var helgrymt. Intressant saker på gång, roliga samtal med andra utvecklare, och en del tänkvärda seminarium. Även om det fanns många som var inne på Android,Scala, Html 5, osv så valde jag främst att följa spåret Java EE 6, Maven , Arkitektur och Git. Alla värda en egen bloggpost som kommer vad det lider. En sak jag kan säga direkt är att jag är grymt imponerad av EJB 3 och Java EE 6. Vilken lättnad att kunna börja kasta ut Spring och minska andelen externa ramverk. Den som var med på EJB 2 tiden kan tänka om direkt. Det är mycket, mycket enklare idag.

Sedan gillar jag också den framtidsoptimism som fanns. Tyckte att Oracle gav en bra presentation även om man inte svarade på alla frågor.

Kan redan säga att 2012 är givet att boka in.

Efter att gått från Java-världen till .Net och sedan tillbaka till Java så har jag fått perspektiv på saker. Det är naturligtvis helt subjektivt att säga att jag tycker det är större fokus på saker som designmönster, och större valfrihet inom Javavärlden. Det beror på vilken arbetsplats man hamnar på. Men objektivt är att jag faktiskt kan köra Java på många fler plattformar än de som tillhandahåller fullt .Net stöd. (nej, alla delar av .Net ramverket är inte med i Mono, även om mycket stöds). Dessutom får jag nu sitta i Linux, Mac Os eller Windows – det väljer jag själv – bara det:)

One thought on “Jfokus 2011

Kommentera

