Hem » retro » DivIDE – liva upp din gamla ZX spectrum

DivIDE – liva upp din gamla ZX spectrum


Jag hade en gammal ZX Spectrum liggandes på vinden, och kände att det vore kul att få fart på den. Det som direkt kändes mindre lockande var att ladda in saker från kassettband som samlat damm i 20 år.
Det fanns dock en lösning på det problemet, tack vare entusiaster som än idag tillverkar hårdvara och tillbehör till de antika modellerna. (Kan man säga veterandatorer kanske, likt veteranbilar:)
DivIDE är ett tillbehör till ZX Spectrum som kort beskrivet gör det möjligt att koppla in ett flashkort direkt i datorn, och därmed ha tillgång till all programvara på ett kort som laddar på nolltid. Aaaaningen bättre än kassett. Egentligen är det ett IDE-interface som gör att man kan plugga in Compact Flash kort, hårddisk och CD-läsare om man vill.
Jag beställde mitt från Lothar, men såg sedan att RWAP erbjuder en förbättrad version, vilken jag nog hade beställt i första hand om jag vetat om den. Den kallas DivIDE+.
När kortet väl anländer var det med stor spänning jag formaterade ett 2 GB flashcard och fyllde det med Spectrum spel från World of Spectrum.Skulle Cauldron lika roligt att spela idag?
Upplägget i själva DivIDE är inte svårare än att man med en meny scrollar man sig igenom vilka program man vill ladda in. Det sitter även en resetknapp på själva DivIDEn för snabbt programbyte.. De flesta program jag provat har fungerat, och då de inte gjort det antar jag att det är på grund av inkompabilitet med min ZX Spectrum 128k ( då de flesta spel skrevs för 48k modellen ).
Helt klart värt ett köp om du vill ha några roliga retrokvällar med din gamla Spectrum.
Tips:
*Köp modellen som heter DivIDE+  hos RWAP i första hand.
*DivIDE kommer som ett naket PCB-kort. Köp en gammal ATARI 2600 kassett och använd som fodral, Se mitten av den här tråden.
Kommentera

