Hem » Olycka » Crash, Pang, Boom

Crash, Pang, Boom


You’re thrashing all around
Acting like a maniac
Whiplash 

– Metallica 83

Ja, om det ändå var av headbanging jag fick min första och förhoppningsvis sista whiplashskada för 6 veckor sedan. Men, ack nej, det var i en seriekrock på E4:an. 4 bilar inblandade, där jag var nummer 2.

Visserligen gick det inte så fort – men small gjorde det. Själv hann jag stanna när bilen framför mig tvärnitade, men de efter mig drämde rakt in mig. Första tanken var inte ”är jag skadad”, utan ”Nej, vad jobbigt, hur ska nu få hem bilen, och hur ska jag komma hem?”. Sedan gick det upp för mig att jag borde kolla mig själv samt de andra  efter skador. Som tur var, var alla ganska ok, men bärgningsbilen fick hämta 3 bilar.

Jag kände direkt mig som att jag hade fått en massageomgång av en 200 kg wrestlingbrottare på rygg och nacke. Det gjorde inte ont men kände mig otroligt konstig o trött. Så fort jag kom sökte jag runt, och läste allt jag kunde om Whiplashtrauman. Jo, de flesta symptomen hade jag, och rygg/nacke blev bara stelare. Läkaren jag träffade sade att jag skulle komma tillbaka om jag fick mer och mer smärta, annars var det att ta det lugnt, samt att försöka röra på sig i smådoser som gällde. Jag var hemma några dagar eftersom jag knappt kunde vrida huvudet, men försökte var dag, göra lite övningar från sjukgymnast, samt att promenera. Längre och längre för var dag.

Nu när det gått 6 veckor är jag fortfarande ibland spänd/trött och överansträngd i nacke/rygg, men det har alltjämt blivit bättre. Jag har smått kommit igång att löpa samt försiktigt gymma. Oj, vad svag jag har blivit. Även fått någon typ av akupunktur av min sjukgymnast för att minska spänningarna i muskelområdet.

Så, hoppas att det inte blir långvariga men, och att den goda prognosen hittintils fortsätter. Men förstår verkligen lidandet för de som drabbas av kroniska skador på grund av Whiplash. Det är fascinerande hur ömtålig kroppen är.

One thought on “Crash, Pang, Boom

  1. Pingback: 10 månader efter Whiplashskadan | Anohitono

Kommentera

