Hem » Epost » Gmailalternativ

Gmailalternativ


Jag gillar att vara oberoende och att prova alternativ, om det så är i datorvärlden eller i verkliga livet. Något jag länge har tänkt att göra är att prova någon annan epostleverantör än google. Varför? Jo,Även om Gmail är en bra tjänst i stort så finns det ju faktiskt annat också. Och brister har Gmail, bland annat att alla mail scannas i annonssyfte.

Några kriterier jag hade på en ny tjänst var:

* Inga scanningar av mina mail, i reklamsyfte eller annat

* IMap och Httpsstöd

* Webmailklient

* Helst PGP-stöd i någon form.

Jag surfade runt och hittade inte så många epost-leverantörer egentligen. Neomail, Countermail och Hushmail var några. Sedan dök Fripost upp, och jag bestämde mig för att testa. Varför, jo det finns nämligen en trevlig förening med bra ambitioner bakom dem, vilket gör det extra kul. Fripost kör Roundcube i botten, som ger ett minimalistiskt, men lättskött gränssnitt. Det enda av mina krav som de inte hade var PGP-stöd inbyggt, men de löser jag med andra prylar.

Så, letar du efter något epost alternativ för att du är trött på Google, kolla upp Fripost. Har varit medlem i 2 månader hittils och är helnöjd.

Kommentera

