Hem » Unix » NetBSD – Del 1

NetBSD – Del 1


NetBSD-smaller

Nu tycker jag att jag är tillräckligt bekväm med Linux för att våga mig på BSD tänkte jag härom dagen. BSD är ju liksom hardcore, Unix på riktigt, och det är väl nyttigt att ha lite kunskap i det med. NetBSD har sitt fokus på att finnas på många plattformar, och det passar mig utmärkt. Brödrost likväl som uråldriga Amigadatorer, NetBSD finns i aktuella versioner till det mesta.

Jag får erkänna att jag hittintills inte kommit längre än till att ha det installerat på min redan dubbelbootande Win7, Linux stationära maskin. Jag följde i stort tipsen här http://abhinav-upadhyay.blogspot.com/2011/05/making-netbsd-dual-boot-with-linux.html

men stötte även på några saker som kan vara bra att veta för den som ska testa NetBSD:

*Jag använde NetBSD 6.

*Linux stödjer häpnandsväckande nog inte BSD filsystemen UFS/2 i skrivläge. Se här

*NetBSD fick lite frispel när jag kopplade ur och kopplade i några andra hårddiskar – antar att det i NetBSD uppstart någonstans sparas disk-idn – och då inte GUIDs – vilket känns sådär – är NetBSD bundet till att man har samma antal hårddiskar (oberoende) som när man installerade känns det skumt. Måste ha varit något annat.

* GRUB hittade fint min Windows och min linux-partiton, men jag fick lägga dit en egen rad i /etc/grub.d/40_custom för att den skulle hitta NetBSD

menuentry "NetBSD 6x" {
set root(hd4,2)
chainloader +1
};

Tänk på att grub är lite inkonsekvent:
”Note the new partition naming convention.
Devices start counting from ”0” as done previously.
sda is designated as ”hd0”, sdb is ”hd1”, etc.
However the first partition is now designated as sda1.
Counting partitions does not start with ”0”. sda5 is 5″

Glöm inte köra update-grub2 efter menyändringen.

* NetBSD ville inte boot från install CD-Rom:en när den var satt som SATA-enhet i BIOS , sätt den som IDE (om du har ändrat dess inställningar i BIOS)

* Glöm inte att donera en slant till NetBSD, de behöver all hjälp de kan få.

Återkommer med mera erfarenheter, just nu har jag i princip bara verifierat att jag kan logga in.:)

2 thoughts on “NetBSD – Del 1

  1. Thanks for the link back to my blog. Glad that you are delving into BSDs as well. In my experience they are more close to the original Unix philosophy as compared to Linux and offers a better and more consistent learning experience.

    Also, I would recommend you to try out the apropos (or man -k) utility on NetBSD when in trouble, its much better than what you get on Linux 🙂

  2. Thanks for the visit, and the guide you had were handy. 🙂 Yes, i like the idea of NetBSD a lot, and it’s fun to examine new systems. And Linux needs some alternatives to how things are done. I wish that they had even more developerresources though.

    Will blog about my further adventures in *BSD-land in the near future:)

Kommentera

