Hem » Recension » Clevo w550 recension

Clevo w550 recension


Jag köpte en ny laptop häromveckan, och här kommer en liten snabbrecension av den.

Ok, Det jag tittade efter var en ultrabookliknande dator. Dessutom fick den gärna uppfylla det här  kraven:

  • Den skulle ha kraft och elegans. Mycket minne, cores och SSD.
  • Gärna någon miljömärkning (TCO Cert, Svanen)
  • Helst utan OS, (Har redan betalat för Win 7 en gång, samt att Ubuntu är ju gratis).
  • Sedan gillar jag inte lysande företagsloggor, så helst ingen sådant heller.
  • Det skulle inte vara en Appledator:)

Först hittade jag en Ubuntubaserad laptop från Dell som riktar sig mot framförallt utvecklare. Den kom nyligen till Sverige och jag var nära att klicka på beställ flera gånger. Den har fått bra recensioner, men jag var lite osäker på den. Ett annat märke jag dock har varit nyfiken på länge är Clevo. Clevo finns inte jättespridda i Sverige under eget namn, men har ett rykte om sig att leverera kraftfulla, kvalitativa, konfigurerbara, och prisvärda enheter. Clevo säljs bland annat under namnet ”thor” av cdon och webhallen, samt av GGS Data och PC-konsulten.

Den modell jag föll för heter ”Clevo W550” och är en snygg stilren ultrabookliknande sak, med rejält med krut i.

clevow550

Först hittade jag inte modellen alls hos någon av återförsäljarna jag nämnde tidigare, men det visade sig att pc-konsulten hade den under namnet ”M-192” http://www.pc-konsulten.se/barbara/mobility/m-192b.html

Clevo säljs ofta inte under sitt eget namn, så ibland får man kika runt efter dem. I första hand riktar de sig till mellanleverantör och inte konsumentmarknaden direkt.

Riktigt underbart att få konfigurera sin bärbara själv. Det blev följande konf. för mig.

  • IPS-skärm (1920×1080, matt – ultra thin)
  • Grafik intel 4000
  • CPU 4 kärnor 3612QM
  • 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz (2×8 GB) –
  • Trådlöst & blåtand Centrino Advanced 6235 –
  • SSD plextor M5 Pro 256 GB

Datorn i sig anlände i ett ren och minimalistiskt emballage. Inga onödiga prylar här inte. Ubuntu 13.04 gick smärtfritt att installera, och all hårdvara hittades direkt, men Windows 7 x64 däremot… suck. Det saknades drivrutiner, och jag fick leta runt och ladda ner från nätet.

Vad ska säga efter att ha kört den en vecka. Jo, Stilig,tyst, lätt och kraftfull, med bra komponenter och ett bra tangentbord. Funderar du på att köpa något liknande kolla på denna. Jag är supernöjd!! 4 kärnor av 4 möjliga i betyg!!!

Här är några youtube-klipp där den recenseras.

http://www.youtube.com/watch?v=7STaxoIvTtE

http://www.youtube.com/watch?v=BJ_shq6hXj8

PS PC-konsulten får ett extra plus för snabb kommunikation + att de skickade ett usb-minne med drivrutiner som extra bonus när jag påpekade att det inte följde med för win 7.

Kommentera

