Hem » Serier » Spirit archives

Spirit archives


 När jag var liten, en så där 8-9 år och framåt ,var ett av mina magiska tillflyktsställen biblioteket därhemma. Där kunde jag sjunka in i min egen värd, och få smaka på det jag inte kunde få tag i hemma i lika stor mängd. Serier!! Musik (och då hårdrocken som var spännande. Det här var i början på 80-talet, då tillgången var begränsad – i alla fall om man växte upp en liten bruksort någonstans i mellansverige. Jag älskade att insupa den digra mängden av seriealbum som fanns att tillgå, framför allt de franska som Spirou, Blueberry, Filemon med mera. Men det fanns också en amerikansk brottsbekämpare av rang jag uppskattade. Spirit av Will Eisner, mannen som sägs ha skapat den grafiska novellen, eller vuxenserien. (Det kan man ju i och för sig diskutera, men hursom..) Till tonerna av Deep purples ”Stormbringer, Kiss ”Destroyer”, ”Unmasked” och Rainbow’s ”Stargazer” bekämpade Spirit brottslingar, och mötte bystiga förtjusande femme fatale:s i en vältecknad noir-mijö. Vad mer kunde jag begära, serien hade allt. Sedan glömde jag Will Eisner och Spirit fram tills en så där 10-15 år sedan när mitt serieintresse vaknade igen (Tack Neil Gaiman).

Wikipedia om Spirit – ” The strip is notable in that it spun stories of the little people overlooked in the city’s maelstrom.In some episodes, the nominal hero makes a brief, almost incidental appearance while the story focuses on a real-life drama played out in streets, dilapidated tenements, and smoke-filled back rooms. Yet along with violence and pathos, The Spirit lived on humor, both subtle and overt. He was machine-gunned, knocked silly, bruised, often amazed into near immobility and constantly confused by beautiful women.”

TheSpirt_n6_Feb1975_detail

Just historieberättandet om den lilla människan är något Will Eisner tog vidare i för tiden nydanande ”A Contract with god, Dropsie avenue” och så vidare. Här är rötterna till det. Det är också historierna om den lilla människan som är det jag uppskattar mest när jag återvänder till den noir-doftande världen. Det är fruktansvärt intressant att följa seriens utveckling, och Will Eisners vandring från ordinär tecknare och historieberättare till nyskapande kreatör av mediet.

Från 2000 fram till 2009 publicerades allt material som gjort med Spirit, i 27 stycken digra, lyxiga utgåvor från DC. http://www.willeisner.com/spirit/spirit-archives.html

Härom veckan fick jag tag i den sista, och min bokhylla lyfter nu stolt  alla 27. Jag har inte läst alla, och skulle gärna göra det i kronologisk ordning, men det får vänta tills semestern, eller en regnig period.

Vill du ha tag i dem råder jag dig att börja köpa nu. Böckerna kommer inte att tryckas igen vad jag vet, och de börjar ju att ha några år på nacken.

spirit_arch16_400x600_150

Kommentera

