Hem » Olycka » 10 månader efter Whiplashskadan

10 månader efter Whiplashskadan


För er som följer min sporadiska blogg så kanske ni minns att jag var med om bilolycka i Augusti 12, och därmed åkte på en whiplashskada. Nu har det ju gått 10 månader sedan dess, och som en inspirationstext till er med samma besvär tänkte jag berätta om hur det har gått.

Direkt efter olyckan vilade jag några dagar, men försökte att komma igång relativt snabbt med att promenera samt att jobba. Passade på att läsa på så mycket jag kunde om Whiplashskador. Jag klarade i början inte av att sitta hela dagar på jobbet, och det kändes vääääällidigt konstigt i nacken och övre ryggpartiet. Ungefär som en blandning av sockerdricka samt att vara överkörd av en ångvält samtidigt.

Det var dock först efter en bra tid, jag vågade att gå till en massör samt en sjukgymnast. Det enda som jag då gjorde var de dagliga promenaderna. Jag kände också besvären i nacken och ryggen. Trött och konstig och svag. Sjukgymnasten sysslade också med någon typ av akupunktur, och efter att jag hade gått där några gånger släppte spänningarna  upplevde jag. Just ja, en annan sak som också var viktigt under denna tid – min sambo masserade mig också var kväll samt att hon smorde in området med tigerbalsam.

Först efter kanske 2 månader vågade jag att utöka promenaderna med lättare löpning. I vanliga fall brukade jag springa ca 1 mil, men här började jag med några få km. Det kändes fortfarande konstigt i rygg och nacke. Sedermera smög jag också igång gymträningen, men på hälften av de vikter jag haft för rygg och nacke förut. Det kändes verkligen ( och känns) att jag hade blivit svagare där.

Nu har jag kommit in (senare tid) i en fas där jag tränar enligt en 3-2 modell. Träning 3 dagar, vila 2. Träningen är upplagd med löpning, gym, och ett sim/alt. cykling pass.

Jag känner fortfarande av rygg och nacke, men upplever att det blir bättre och bättre långsamt, långsamt, samtidigt som att jag blir starkare. Nu kan jag i princip köra med de vikter jag använde innan, och spänningarna i ryggen har minskat. Dock känner jag fortfarande trötthet  i det berörda partiet. Jag hoppas att det långsamt också fortsätter att minska och kanske helt försvinna i takt med tid och träning – men det får vi se.

Trots allt är jag glad av att vara så pass tillbaka som jag är. Så, har du råkat ut för detta trauma nyligen, ge inte upp, rör på dig. Det kommer att ta tid och jobb, men träna , det blir bättre. Det är i alla fall min erfarenhet.

2 thoughts on “10 månader efter Whiplashskadan

  1. Ja, nu har det ju gått ännu ett år, och jag fortsatte att röra och träna försiktigt. Med träning menar jag löpning, gym och cykling, i lagom och normalstora doser. Jag är idag starkare än jag var innan olyckan i det partiet – läs lyfter tyngre – men det tog lång tid. Eventuella känningar idag – nja svårt att säga eftersom jag är mer observant på det där partiet nu, så det är svårt att säga om det var så förut eller tillkom – det är väl att det kan knastra lite extra ibland, samt att jag ibland kan bli trött. Men jag tror att båda dessa gällde innan med.
    Skulle vilja säga att jag aldrig känner något annars.

    Jag testade även akupunktur, men det gjorde varken till eller från.

    Så det är mitt råd – rör på dig, men gör det långsamt och under längre tid, och variera. En promenad, lätt löpning, lätt gym osv. Ha tålamod, skulle vilja säga att det först efter 2 år kändes helt bra igen – för mig alltså. Det är väl skadad och ärrad bindväv som ska byggas, och det tar längre tid än muskler. Men se till att gör det, jag tror inte jag hade varit så bra som jag är om jag bara hade väntat ut det. Hoppas att det blir bättre för dig snart, och att min bloggpost inspirerar dig att se att det finns en väg att bli bra igen:)

Kommentera

