Hem » Uncategorized » Att studera under föräldraledigheten

Att studera under föräldraledigheten


Jag tänkte skriva några om rader om att studera under föräldraledigheten. Kanske kan det hjälpa någon annan att bestämma sig om de vill göra det.

Jag studerade 75% distans på högskolenivå, det vill säga 22.5 poäng.  Hemma fanns en go och fin men väldigt krävande 1-åring (nu 1 år  och 8 månader).

Man kan ofta glömma den lilla egentid man kanske kunde haft, vara discplinerad och plugga så fort det ges chansen, samt ibland sitta sena kvällar. Hela tiden gnager också en känsla att man inte riktigt hunnit med det man velat för att lära sig – men jag har också rätt hög läroambition. Båda kurserna var också sådana att man hade kunnat öst in hur mycket tid som helst i dem.

Sen beror det på kurserna – ena kursen jag läste (japanska 50%) hade en väldigt hög belastning i form av obligatoriska fasta nätmöten 2 gånger i veckan + mycket läxa, medan den andra (programmering i Linux) var helt fri från möten och det bara förväntades att lämmna in projekt.
Och det beror förstås också på barnet. Mitt barn räknas nog som HNB, och kräver uppmärksamhet hela tiden, sover lite och är superenergisk. Så egentid är minimalt. Har oftast inga släktingar, t.ex. mor- eller farföräldrar som bor i närheten och då kan barnvakta. Har man det ibland, samt ett lugnare barn kan jag tänka mig att blir mer tid över.

Det var  jobbigare än jag trodde och jag skulle nog rekommendera att läsa endast en kurs på 50% för att ge en större känsla av frihet och mindre måste. Men jag är sådan som nästan är studieberoende, älskar att lära mig och gå kurser om mina intressen och vilket har underlättat. Hade inte motivationen funnits hade jag hoppat av en av kurserna tidigt. Hade känt mig tom om jag inte hade läst någonting alls under föräldraledigheten.

Nu ska jag välförtjängt luta mig tillbaka och glo igenom några serier jag inte haft tid med under våren, gossen har somnat och lugnet råder:)

Kommentera

