Hem » Uncategorized » Recension: Död åt Tsaren: En sann sovjetisk historia av Fabien Nury

Recension: Död åt Tsaren: En sann sovjetisk historia av Fabien Nury


Död åt Tsaren: En sann sovjetisk historia

My rating: 4 of 5 stars

Det är nästan osannolikt att vi får en svensk översättning av detta verk från Fabien, för inte tror jag att det är en storsäljare inte. Men tacksam är jag för att den kommit ut, och jag hoppas på fler verk från Fabien. Det är Faraos Cigarrer, vilka har en bra utgivningstakt i Danmark men en något mer sporadisk sådan i Sverige, som har släppt denna utgåva.

Serien utspelar sig under tidigt 1900-tal i närheten av tsaren, och handlar om Guvernör Sergeis ambivalenta förhållande till sin uppgift, folket och sin förväntade död – alla pratar om honom som död redan, och tycks bara vänta på att någon avrättar honom, inte om någon kommer att göra det. Serien är vackert och realistiskt tecknad men jag får ingen jättesympati för huvudpersonen trots han förväntade annalkande öde – när barn och arbetare skjuts ner av misstag blir han visst berörd, men inte mer än att han går och slappnar av på specialbordell. Han tycks, med rätta, framför allt acceptera att hans öde verkar oundvikligt.

En dramatisk och gripande historia, och jag trodde den skulle vara trist, men nejdå. Den här passar bra i seriehyllan.

Den som har läst ”Det var en gång i Frankrike” känner igen sig i stilen. Jag har inte läst del 2 än, men tydligen handlar den om en person tänker avrätta Sergei och berättas utifrån dennes vinkel.

View all my reviews

Kommentera

